perjantai 15. marraskuuta 2013

Sierraan!

Perjantai, palkkapaiva ja tuleva maanantai virallinen vapaapaiva. Kolme loistavaa syyta karistaa kaupungkin polyt muutamaksi paivaksi ja suunnata vuoristoon hengittamaan raitista ilmaa mokkeilyn merkeissa.





Huomen aamulla aloitamme matkan Jorman, hanen vanhempiensa ja siskonsa perheen kanssa. En tieda viela tarkalleen minne pain Sierra Gordaa suuntaamme, mutta se on sivuseikka se. Kaikki siella on kaunista, raikasta ja niin rauhoittavaa.

vip-leirinta vuodelta 2011

Siita onkin jo yli vuosi kun viimeksi olin noissa maisemissa. Jalpanin tyoharjoittelukokeilu meni hieman reisille enka viihtynyt viikkoa kauempaa. Muistankin karsineeni aikamoisista sopeutumisvaikeuksista: espanjan taitoni oli mita oli, netti ei toiminut ja rottia vilisteli talomme keittiossa. Tuolloin se tuntui hirvealta, mutta aika on jo kullannut muistot ja nyt mietin tuotakin kokemusta vain positiivisesti.

Jossain Jalpanin huudeilla
Toinen syy ilooni on, etta tana aamuna minulle myonnettiin meksikolainen sosiaaliturvatunnus. Kaytannossa tama tarkoittaa sita etta maahanmuutoviraston lisaksi saan nyt kuluttaa aikaani myos IMSS:ssa  (Instituto Mexicano del Seguro Social) eli jonkinsortin Kelan ja sossun valimuodossa. Tama on siis pakollinen paha jokaiselle laillisesti tyossaolevalle, mutta ainakin olen vakuutettu tyoaikana sattuvien tapaturmien varalta. Olen kuitenkin kuullut tyotovereiltani ettei valtion tarjoama ilmainen terveyshuolto oli kovinkaan kummoinen saati toimiva. Toivon ettei minun koskaan tarvitse ottaa asiasta selvaa.

Viela muutama tunti duunia ja sitten pakkailemaan!


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti